Woningzoekende

Ben je de eerste kandidaat voor de woning die je zocht? Gefeliciteerd! We nemen dan contact met je op om een afspraak te maken en hebben verschillende documenten van je nodig. Hieronder lees je alvast wat je van ons mag verwachten en welke documenten wij van jou nodig hebben.

Ja, je hoeft niet meteen te beslissen. Je kunt de woning rustig bekijken. Als de woning nog bewoond is, bezichtig je deze samen met de huidige huurder. Is de woning al leeg, dan nodigen we je uit voor een groepsbezichtiging.

We benaderen de eerste kandidaat (of kandidaten) altijd persoonlijk. Zo kunnen we meteen eventuele vragen beantwoorden en bijzonderheden met je delen.

Wil je de woning gaan huren, dan maken we een afspraak voor een intakegesprek.

Een intakegesprek is altijd onderdeel van de toewijzingsprocedure. Tijdens dit gesprek bespreken we de belangrijkste afspraken uit de huurovereenkomst met je en beoordelen we de documenten die je vooraf hebt aangeleverd, zoals je inkomensverklaring van de Belastingdienst. Is alles akkoord, dan kun je eventuele overnames met de huidige huurder bespreken en maken we een afspraak voor de sleuteloverdracht.

Voor het intakegesprek hebben we de volgende documenten van je nodig:

  • Een actuele inkomensverklaring van de Belastingdienst. Je kunt deze downloaden via Mijn Belastingdienst. Geen DigiD? Bel dan 0800-0543 (gratis).
  • De laatste 3 salarisstroken of, bij freelance-inkomsten, een fiscale schatting en een accountantsverklaring.
  • Een DUO-bewijs als jij of je partner/medebewoner studeert.
  • Een verhuurdersverklaring of een verklaring van de hypotheekverstrekker. Hieruit moet blijken dat je aan alle afspraken uit de overeenkomst hebt voldaan.

Zorg dat je de documenten compleet hebt om te voorkomen dat je wordt overgeslagen.

De vorige huurder biedt misschien spullen ter overname aan, zoals vloerbedekking en raambekleding. De afspraken hierover leg je samen vast in het overnameformulier. Je krijgt een exemplaar van ons tijdens het intakegesprek.

Als jij ooit verhuist, bepaal je zelf wat je met je spullen doet. Wil de nieuwe huurder niets overnemen? Dan moet je de overnames verwijderen en de woning leeg opleveren. Overnames horen namelijk niet bij het ‘gehuurde’.

Tijdens of kort na het intakegesprek maken we een afspraak met je voor de sleuteloverdracht. De overdracht vindt bij voorkeur plaats in je nieuwe woning, zodat we samen kunnen controleren of alles in orde is. Na het ondertekenen van de huurovereenkomst en het betalen van de eerste verhuurnota ontvang je alle sleutels die bij de woning horen.

Bij de sleuteloverdracht gaat je huur meteen in. Het bedrag dat je dan moet betalen is de eerste verhuurnota. Deze bestaat uit de huurprijs, servicekosten en eventuele aanvullende kosten. Gaat de huur na de 15e van de maand in? Dan betaal je ook meteen de huur voor de volgende maand. Daarna betaal je de huur via een automatische incasso.

Woonstichting

Land van Altena