Reparatie en onderhoud

Een spoedreparatie is een reparatie die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Je kunt hiervoor op elke dag en elk tijdstip (24/7) contact met ons opnemen. 

Spoed in de avond of het weekend? 

Bel je buiten kantoortijd, dan wordt je doorgeschakeld naar onze meldkamer. Leg duidelijk uit wat precies je melding is en waarom dit niet tot de eerstvolgende werkdag kan wachten. 

Onze meldkamer zal de noodzaak van je melding bepalen en je zo nodig doorverwijzen naar de juiste aannemer of een aannemer voor je inschakelen. Bij niet dringende zaken zet de meldkamer je melding naar ons door en wordt je de eerstvolgende werkdag teruggebeld. 

Maak voor jezelf een goede inschatting voordat je een spoedreparatie aan ons doorgeeft. Blijkt achteraf dat de melding wel tot een volgende werkdag had kunnen wachten, dan zullen wij € 75,- (prijspeil 2024) voorrijkosten aan je doorberekenen. 

We hebben hieronder per onderwerp uitgelegd wat voor ons spoedmeldingen zijn en wat jij al kunt doen. 

Wat moet je doen als je gas ruikt:

  • Open alle ramen en deuren!
  • Sluit de hoofdkraan (meestal in de meterkast).
  • Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op. Ook een vonkje van een lichtschakelaar, afzuigkap, mobieltje of deurbel kan gas doen ontploffen.
  • Verlaat de woning.

Ruik je gas in de hal of meterkast? Bel dan het gratis storingsnummer 0800-9009.

Gaslucht bij gasfornuis, geiser, cv ketel of gaskachel? Bel ons op 0183-408788.

Neem contact met ons op als er sprake is van:

  • Een gesprongen waterleiding in je woning. Sluit in dat geval eerst de hoofdkraan in de meterput af om grotere schade te voorkomen, en bel ons daarna.
  • Een waterlekkage die ernstige wateroverlast veroorzaakt, zoals een lekkage van het dak of een lekkage van je bovenburen.

Is er een lekkage aan de hoofdwaterleiding? Dan hebben je buren waarschijnlijk ook last. Bel in dat geval de storingsdienst van Brabant Water073-6838000.

Als door een stroomstoring de centrale verwarming niet meer werkt en er kans is op bevriezing, of als je koelkast en/of diepvries lange tijd zonder stroom staan, lees dan eerst onderstaande informatie voordat je ons belt:

  • Valt de stroom in jouw woning helemaal uit? Controleer eerst of dit alleen bij jou het geval is.
  • Zit de hele straat zonder stroom? Dan kun je het landelijke storingsnummer voor gas en stroom bellen: 0800-9009.

Is de stroom alleen in (een deel van) uw woning uitgevallen, volg dan onderstaande stappen:

De Stekkerproef

  1. Controleer welke apparaten zijn aangesloten op de groep die problemen veroorzaakt (bekijk het groepenoverzicht in de meterkast).
  2. Haal de stekkers van al deze apparaten uit de stopcontacten.
  3. Vervang de stop of schakel de zekering in de meterkast weer in.
  4. Steek de stekkers van de apparaten één voor één weer in de stopcontacten.
  5. Als de stop of zekering weer uitschakelt, weet je welk apparaat defect is.

Overbelasting kan ontstaan als je te veel apparaten op één groep gebruikt. Gebruik grote apparaten zoals de afwasmachine, magnetron, wasmachine, droger of oven niet allemaal tegelijk of sluit ze aan op verschillende groepen.

Lukt het niet om het probleem op te lossen?
Dan kun je de stroomstoring bij ons melden op telefoonnummer; 0183-408788.

LET OP !

Wij rekenen voorrijkosten als blijkt dat de elektrastoring niet aan de standaard elektrische installatie ligt. De kosten zijn afhankelijk van het tijdstip van je melding:

  • Maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 18.00 uur: € 75
  • Maandag t/m vrijdag tussen 18.00 en 08.00 uur: € 125
  • Zaterdag, zondag of nationale feestdag: € 150

(Prijspeil 2024)

Je ontvangt hiervoor een factuur. Eventuele reparatiekosten zijn niet inbegrepen en reken je rechtstreeks af met de elektricien.

Verklein de kans op hoge kosten door de stekkerproef uit te voeren.

Tips voor stoppen en zekeringen

Groepenkast met stoppen

  • Een stop waar het gekleurde palletje uit ligt, moet worden vervangen. Zet hiervoor eerst de hoofdschakelaar of groepschakelaar uit.
  • Draai de houder van de stop los en vervang de stop door een nieuwe met hetzelfde aantal ampères (zelfde kleur palletje).
  • Schakel de hoofdschakelaar of groepschakelaar weer in en indien aanwezig ook de aardlekschakelaar.

Groepenkast met automatische zekeringen

  • Bij een zekering die is uitgeschakeld, staat het knopje anders dan bij de andere zekeringen. Klik het knopje gewoon terug. Deze zekeringen gaan niet kapot; ze schakelen alleen uit bij kortsluiting of soms bij hevig onweer.

Kortsluiting

Als dezelfde stop of zekering opnieuw uitschakelt, is er waarschijnlijk een apparaat dat kortsluiting of overbelasting veroorzaakt.

Veiligheid voor kinderen

Houd kinderen uit de buurt wanneer je met elektriciteit werkt. Zorg ervoor dat stopcontacten op hun reikhoogte zijn beveiligd met veiligheidsplaatjes. Beveilig ook de hogere stopcontacten, omdat kinderen kunnen proberen deze te bereiken door op iets te klimmen.

Als het (erg) koud is en de verwarming of het warm water valt uit, neem dan contact met ons op.

De lift doet het niet en er zit iemand vast, of je kunt je woning niet op een andere manier bereiken.

De automatische deur werkt niet, en je kunt niet op een andere manier naar binnen of buiten.

Wij verzoeken je om stormschade alleen te melden als er echt direct actie nodig is, bijvoorbeeld bij een uitgewaaid raam of een gevaarlijke situatie.

Een lekkage door weggewaaide dakpannen valt hier niet onder. Hier kunnen we in het donker en met storm niet veilig aan werken. Dit kunnen we pas doen zodra de storm is gaan liggen en het veilig is.

Meld de schade bij voorkeur per e-mail naar onderhoud@landvanaltena.nl of per WhatsApp naar 0183-408788.

Woonstichting

Land van Altena